Zo werken ze met Numo op het Christelijk College Groevenbeek

Christelijk College Groevenbeek gebruikt Numo voor Nederlands en Engels

Het Christelijk College Groevenbeek in Ermelo gebruikt Numo tijdens de les Nederlands en voor Engels. Hoe zij dat doen? Dat vertellen Hester Kleijer (RT- en Numo-coördinator) en Sharon Loos (docent Nederlands op het vmbo) in een interview.

Sinds wanneer werken jullie met Numo en in welke klassen? 
Hester: ‘We gebruiken Numo nu drie jaar in de onderbouw van het vmbo, havo en vwo.’

Waarom heeft het Christelijk College Groevenbeek voor Numo gekozen?
Hester: ‘We maakten al gebruik van de Testsuites van Kurve [voorheen Muiswerk Educatief] om leerlingen te screenen op taal. Zo kwam Numo in beeld. Alle leerlingen maken in het eerste jaar een Testsuite. De resultaten daarvan worden gekoppeld aan Numo, zodat leerlingen op hun eigen niveau aan hun persoonlijk leerplan in Numo kunnen werken. Oók nieuwkomers. Voor hen zijn er speciale NT2 modules waarmee zij Nederlands kunnen oefenen.’

Portretfoto Numo Edo Harries

Op welke manier zetten jullie Numo in?
Sharon: ‘We gebruiken de onderdelen Spelling, Werkwoordspelling en Leestekens in Numo. Daarnaast werken we met een lesmethode en docenten hebben zelf materiaal ontwikkeld voor schrijfonderwijs.’
Hester: ‘En voor Engels wordt Numo remediërend ingezet in de bovenbouw.’ 

Hoeveel oefenen leerlingen met Numo?
Sharon: ‘Ongeveer 45 minuten per week tijdens de les Nederlands. In de praktijk gaan vmbo-tl-leerlingen sneller door de oefenstof heen dan vmbo-basis-leerlingen.’

Hoe ziet een Numo-les eruit?
Sharon: ‘Ik geef meestal eerst klassikale instructie over een onderwerp. Maar omdat iedereen zijn eigen leerplan volgt, sluit die niet aan bij iedereen. Daarom ligt de meeste nadruk op individuele begeleiding. Ik rouleer en ga telkens naast een andere leerling zitten om te kijken waarmee ik hem of haar kan helpen.’

Hoe gebruiken jullie de resultatenoverzichten in het docentendashboard?
Sharon: ‘Ik gebruik het docentendashboard op hoofdlijnen. Ik kijk vooral naar de voortgang. Ik kijk nog te weinig naar hoe ze de oefeningen gemaakt hebben. Daarom loop ik bij alle leerlingen even langs.’
Hester: ‘Klopt. Op het havo en het vwo wordt gekeken of ze per onderdeel het juiste percentage behaald hebben. We zouden nog meer met de resultatenoverzichten kunnen doen.’

Welke meerwaarde biedt Numo voor jullie school?
Sharon: ‘Het is heel waardevol dat leerlingen op eigen niveau en eigen tempo kunnen werken.’
Hester: ‘Ook als instrument voor remedial teaching werkt het goed. Van de drie keer 20 minuten oefenen leerlingen één keer aan taken die we in Numo klaarzetten. In het resultatendashboard zie ik precies hoe ze die gemaakt hebben.’

Wat vinden de leerlingen van Numo?
Sharon: ‘Er zijn leerlingen die het leuk vinden om in Numo te oefenen en virtuele munten te sparen. Anderen vinden het saai of vinden het frustrerend dat wanneer ze een sprongtoets voor de tweede keer niet halen, ze oefeningen opnieuw moeten maken.’

Heb je een tip voor docenten die nog niet of nog niet zo lang met Numo werken?
Hester: ‘Begin klein en neem de tijd om het programma te leren kennen. En gooi niet meteen de methode eruit!’

Meer weten over hoe je Numo (beter) in kunt zetten? Neem contact op met onze Numo-adviseurs via info@numo.nl of bekijk ons trainingsaanbod

Comments are closed.