Zo werken ze met Numo op het Blaise Pascal College

Zo werken ze met Numo op het Blaise Pascal College

Het Blaise Pascal College is een middelbare school voor havo, atheneum en gymnasium. Leerlingen oefenen hun basisvaardigheden Nederlands in Numo. Waarom koos deze school voor Numo en hoe zetten ze het in? Edo Harries, docent Nederlands op het Blaise Pascal College, vertelt het ons in een gesprek.

Sinds wanneer werken jullie met Numo en voor welke vakken gebruiken jullie dit leermiddel?
‘We gebruikten Muiswerk al en hebben sinds drie jaar ook een licentie voor Numo; maar alleen voor Nederlands.’

Waarom heeft het Blaise Pascal College voor Numo gekozen?
‘Doordat leerlingen in Numo kunnen oefenen – bijvoorbeeld met werkwoordspelling – blijft er in de les tijd over voor bijvoorbeeld het schrijven van een artikel. Leerlingen kunnen tijdens het schrijven toepassen wat zij in Numo geleerd hebben over werkwoordspelling.’

Portretfoto Numo Edo Harries

Op welke manier zetten jullie Numo in?
‘In Numo oefenen leerlingen wat zij met een online programma kunnen oefenen. Opdrachten in Numo maken is huiswerk en we oefenen in de mediatheek. Daar staan computers waarop ze kunnen werken. Ik ga ongeveer één keer in de twee weken met een klas naar de mediatheek. Het is weer eens een andere setting dan het klaslokaal. De eerste les is een introductieles. Tijdens deze les leg ik uit hoe Numo werkt en hoe ze moeten inloggen. Als de leerlingen aan het oefenen zijn, loop ik rond en kijk met hen mee.’

Hoeveel oefenen leerlingen met Numo?
‘Dat wisselt per leerling. Eigenlijk zou ik dat moeten bijhouden… Leerlingen krijgen bonuspunten als ze bepaalde onderdelen uit het leerplan hebben afgerond op de datum dat ik een toets geef. Daarmee wil ik hen stimuleren om te oefenen. V5 kreeg bijvoorbeeld een schrijfopdracht voor een cijfer. Als zij dan op 3F de onderdelen spellen, formuleren en werkwoordspelling hebben afgerond, krijgen ze bonuspunten voor de toets. En doordat ze geoefend hebben, maken ze ook nog eens minder fouten.’

Hoe gebruiken jullie de resultatenoverzichten in het docentendashboard?
‘Ik moet eerlijk bekennen dat ik daar minder gebruik van maak dan ik zou willen. Leerlingen kloppen meestal zelf bij mij aan als ze vastlopen in een oefening. En mijn feedback is bijna altijd hetzelfde: leest eerst de uitleg. Want die slaan ze vaak over.
Ik zou veel meer uit Numo kunnen halen en het veel meer formatief kunnen inzetten.’

Welke meerwaarde biedt Numo voor jouw school?
‘Doordat leerlingen oefenen in Numo, creëer ik tijd die ik in mijn lessen gebruik voor taalopdrachten. Want daar gaat het uiteindelijk om! Daarnaast vind ik het belangrijk dat leerlingen oefenen met wat ze nog niet kunnen. Als ze iets goed kunnen, hoeven ze het niet nog eens te doen. En als er hiaten zijn, kunnen leerlingen ze met Numo wegwerken.’

Wat vinden je leerlingen van Numo?
‘Eerlijk? Ze vinden het net zo stom als wanneer ze andere opdrachten moeten maken.’

Heb je een tip voor docenten die nog niet of nog niet zo lang met Numo werken?
‘Het is meteen weer een reminder voor mezelf: geef wekelijks feedback op het proces. Loop rond tijdens het oefenen en help leerlingen als ze vastlopen. Zo ontdek je meteen welke termen in Numo gebruikt worden, zodat jij dezelfde termen in de les kunt gebruiken.’

Comments are closed.